Kerana ALLah

Sunday, December 27, 2009

Cabaran menjelang 2010


Gerakan Islam, samada melalui PAS atau apa juga nama, perlu bekerja sesungguhnya untuk Islam. Tiada istilah rehat atau bercuti. Samada menerusi alam nyata atau maya.

Kita gembira melihat pendokong perjuangan Islam secara berbondong-bondong bekerja untuk Pilihanraya ke 12. Bermula mempersoalkan kesahihan Islam Hadhari, sehingga rebahnya regim bapak mertua khairy.

Kerja untuk Islam bukan sekadar untuk PAS atau untuk pilihanraya. Para blogger berjiwa Islam agak 'slow' atau 'relex' ketika ini. Mungkin menunggu musim pilihanraya.

Sepatutnya, para blogger pendokong Islam bergerak terus, tanpa henti. Sebagaimana sunnah yang ditunjuk oleh Rasul SAW dan diteruskan oleh para sahabat.

Di saat gerakan kufar dan munafik tidak berhenti, amat malang jika para pendokong Islam sekadar rehat dan gelak melihat geng usung kepala lembu atau geng20 yang berdemo dua tiga hari lepas.

Mungkin nampak tak ada apa-apa, tapi setidak-tidaknya mereka juga bekerja dan berusaha. Soal berjaya atau tidak, mereka akan teruskan.

Persoalannya, kita yang konon berjuang untuk Islam.. sejauh mana Islam diterapkan dalam kehidupan, rakan-rakan.. tak kiralah rakan parti politik, rakan pejabat, rakan blogger..

Mungkin ulasan RS ini berkaitan kawasan atau cawangan PAS tertentu. Maka diharapkan sindrom rehat dan gelak ini tidaklah berlaku di kawasan atau cawangan lain.

Jadi, untuk para blogger juga, kembalilah bekerja.. ungkapan lama usrah dulu-dulu..."kebenaran yang tidak terancang akan ditewaskan oleh kebatilan yang terancang".. itu pesan masa usrah dulu-dulu la.. tak tahulah kalau sekarang sudah tukar.. mungkin kebenaran yang berehat-rehat akan menewaskan kebatilan yang bekerja keras....

Thursday, December 24, 2009

komen untuk media pro BN

konvensyen PR baru sahaja berlalu.. suatu detik kesinambungan kerjasama dan pakatan membela kesejahteraan kehidupan rakyat..

namun seperti mana biasa media pro-Bn akan memainkan alunan dan dakyah songsang.. mengungkit terhakisnya kuasa, hak dan keistimewaan melayu .. kononnya, apabila bersatunya PAS-DAP-PKR, maka ranaplah masa depan melayu...

dakyah songsang berterusan yang dicanang akhirnya menjadi wirid dan zikir ahli umno , terutama di kampung-kampung...

walhal, hakikatnya sejak merdeka sehingga tarikh komen ini ditulis, belum pernah sehari pun dasar dan akta yang diluluskan di parlimen dibuat oleh pakatan rakyat atau pembangkang, melainkan semuanya angkara Menteri Kabinet dan Kuasa Majoriti BN di Parlimen..

alunan kehilangan kuasa dan keistimewaan melayu dan raja-raja telah lama dikikis dan dilanyak oleh pemimpin UMNO silih berganti.. DEB sekadar dasar menjadikan kroni kaya, sedangkan tiada bezanya orang bukan UMNO berbanding dengan Non-Bumi..

bila pula pas-pkr hakis kuasa dan imuniti raja-raja, sedangkan sudah terang lagi bersuluh, Dr.M dengan sekalian juak-juak BN dalam parlimenlah yang mengikis kuasa dan imuniti raja-raja.. apa yg Sultan Idris boleh buat bila bapak Tajol Rosli dulu tak mahu lepaskan kuasa.. siri yang hanya diulang semula oleh Ir Nizar ?

RS memang tak pernah nampak sebarang tindakan pas yang telah mengikis kuasa dan imuniti raja-raja melayu, melainkan semuanya akibat kerakusan umno sendiri.. contohnya, sultan mana lebih berkuasa di tanah melayu ketika ini, berbanding sultan kelantan .. bukan kata soal agama Islam, nak jual tanah pun hanya mesti sesama anak kelantan..

Ibarat spring yang melenting akibat ditekan kuat, maka segelintir penyokong pas yang marah mungkin sedikit agresif di jalanan.. tapi itu hanya refleks otomatik yang terpencil tanpa ada sesiapa merancang.. contoh berbaring di jalan semasa demostrasi.. tak siapa merancang, tak siapa suruh..

Namun demikianlah mainan media untuk menimbulkan persepsi buruk pada pas.. RS samakan sahaja dengan tindakan pihak yang burukkan Islam dengan fokus pada golongan tertentu.. sekadar kaitkan Islam dengan Keganasan.. Maka, PAS juga sama dengan keganasan kerana mengaitkan Islam dalam urusan politik..

Monday, December 7, 2009

BTN

entah la labu..RS dah muak dengan BTN..
dah muak nyanyi lagu anak kecil main api ..

macam la sekalian peserta ni tak boleh pikir..

kalau dulu katanya nenek moyang kaya raya,
dan sekarang anak cucu papa kedana, maka,
angkara siapa semua tu ??

PAS ? DAP ? PKR ?

cerita ketuanan melayu ..jelak teman ...

helo... sapa yang jual tanah melayu ? sapa gadai hak bumiputra? sapa jual pasir & batu ke temasik? sapa jual penang? sapa mansuhkan jawi dari pengantar tulisan sistem persekolahan melayu? paling bangang...sapa bagi kerakyatan pada bukan bumi???

JADI, KALAU DEMIKIAN DAN DIPERSETUJUI BERSAMA OLEH ANGKATAN KAPAL LAYAR SEJAK DULU , MAKA, JANGAN NAK UNGKIT LA SOAL KETUANAN MELAYU....

RS tak tahu kursus BTN orang lain..tapi yang RS hadir, itu la ceritanya.. yang terakhir, RS kena hadir pada tahun 1995 di Ulu Kenas, Perak..

Sunday, November 29, 2009

Kolonel Mat & Doa laknat

RS geleng kepala baca komen pak menteri .. bag RS, samada memang diorang ni bodoh bangang atau sengaja nak memperbodohkan pembaca akhbar media utama negara..

TGNA sebut kolonel mat ni hal lama.. dia pun malas nak hurai.. cuma sebut supaya sekalian penyokong dan pendokong PAS hati-hati.. benda buruk di sejak zaman nabi dah ada.. Abu Hurairah yang simpan senarai munafik zaman nabi tersebut. Adalah seorang dua macam abdullah bin ubay yg semua dok ulang...

Begitulah halnya juga PAS ni.. bagi RS, tak timbul soal perpecahan, sebaliknya generasi pelapis abdullah bin ubay tetap wujud dalam mana-mana juga gerakan perjuangan Islam. Sebab itu pejuang Islam disuruh berpegang pada Al Quran dan Sunnah. Pemimpin boleh datang dan pergi, namun AlQuran dan Sunnah tetap tidak berubah.

Lucu juga bila ulamak tempatan sibuk ulas hal doa laknak TGNA. Pelik sanggatkah, sedangkan semua alim-ulama dok sebut doa golongan teraniya akan dimakbulkan Allah Taala. Siapakah yang boleh menilai golongan teraniya ? Orang luar atau Mangsa ??

Adakah para alim ulama luar kelantan atau rakyat kelantan yang menjadi mangsa ? Apakah jika wang yang kita harapkan untuk kegunaan harian, dirompak terang-terangan, maka berdiam diri sahaja? setidak-tidaknya tentu kita mohon agar perompak itu dibalas sewajarnya oleh ALlah Taala..

RS berharap sangat kepada sekalian alim ulama, tolonglah.. jangan buat ulasan hanya bersandarkan berita fasik di akhbar-akhbar utama (RS- fasik sebab terus-menerus memfitnah- dah berapa kali kalah kes saman-jelas sengaja dan berterusan buat fitnah).

RS tidak berasa tulisan ini mempertahankan TGNA, tetapi sekadar pelik dengan ulasan sekalian pak menteri dan alim ulama di akhbar media utama negara. Takkan mereka bodoh, tapi kalau nak memperbodohkan pembaca, itu mungkin....

Thursday, November 12, 2009

copy info

13 November 2009

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT

Email : mohd shahir
Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN-
Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )

2) KERETA TERKUNCI-
Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI-
Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .

4) TELEFON KENA CURI-
Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 9:05 AM

Monday, November 9, 2009

Baiah Orang PAS

PAS mempunyai rangkaian gerakerja dan pengikut lebih kuat dari UMNO, DAP , PKR atau parti lain.

Tanpa duit datang dari atas, semua pengikut PAS sanggup berkorban, hinggakan ada cerita/pengakuan baiah talak isteri jika lari dari perjuangan.

Itu bagi mereka yang anggap PAS bukan sekadar parti dan politik. Tetapi PAS sebagai Jamaah dan Gerakan Perjuangan Islam.

Tapi bagi ahli yang menganggap PAS sekadar parti dan politik semata-mata, perlu baca semula asas dan dasar perjuangan PAS.

Pemimpin boleh datang dan pergi, tapi asas dan dasar perjuangan tetap tidak berubah. Sebab PAS menjunjung dan mengikut asas dan perjuangan Rasul SAW.

Jika ada pemimpin atau orang PAS yang tersasar, maka itu antara dia dengan ALLah.

Bukan setakat isteri, malah hidup dan mati kita telah kita serah untuk Allah dan perjuangan Islam. Bukan kata baiah 5 tahun sekali, bahkan setiap hari sekurang-kurangnya 5 kali kita telah baiah depan ALlah Taala.

Ingat, Baiah kita depan ALlah.

Thursday, October 29, 2009

jom sambung kerja

harap blogger sudah-sudah la komen-komen mengarut ..

berkenaan mesyuarat pemimpian PAS tu, rasanya PAS kena balik asal.. mengarut jugak dok layan isu ni..

PAS kena hidup atas pendirian tegas..

Samada kawan atau lawan, PAS hanya perlu bersama jika Hukum Islam dihormati..PAS bukan bangsat sangat kemaruk kuasa..

sejak 1955..orang PAS dah berjuang... nak tambah lagi 100 tahun pun aku tak rasa jadi isu..Yang penting kerja Islam dan dakwah terus berjalan..

Nabi Lut A.S pun beratus-ratus tahun berdakwah..

Kalau tak paham gak..tengok mcm tabligh ..lantak la apa orang nak kata.. dia tetap jugak dengan kerja sunnah .. bab dia tak join politik tu hal lain la...

Elok PAS pun buat mcm tabligh juga.. pergi rumah ke rumah.. ajak kepada Islam dan Ketuanan Islam.. Ajak solat dan ke masjid... buat la yang lebih advance dari tabligh ..

Aku rasa itu modus operandi yang lebih baik...

rasionalnya, jika semakin ramai orang dekat pada Islam, buat kerja ikut Islam..memerintah ikut Islam, maka otomatik sekular tu terhapus...

akhir kata... jangan dok berbalah.. buat aja la kerja dakwah .. lantak la orang atau parti lain nak kata apa pun...

Tuesday, October 27, 2009

Akademi PAS (ILHAM)

mungkin juga sudah masanya TGNA, TGHA membuat keputusan dan tindakan paling drastik..

saya tidaklah arif dan pakar untuk memberikan idea buat tok guru yang lebih pakar dan arif..

namun, sebagaimana tulisan TGNA dalam blognya, bahawa PAS sepatutnya lebih awal mengadakan EGM berbanding mana-mana parti dalam BN,

maka TGNA juga sepatutnya memperkasakan Akademi PAS atau ILHAM lebih
dahulu sebelum Che Det menubuhkan yayasan dan akademi perdananya...

lebih mudah untuk semua berguru tanpa risau pengaruh atau kesan politik....

maaf, saya sekadar menyambung idea TGNA juga...

Antara kemelut di Perak dan kelulut dalam PAS


terdapat persamaan bagi kedua-duanya.. iaitu permainan dan sepak terajang politik tanahair yang didominasi oleh pemerintahan rejim 1Malaysia..


tidak ada jalan mudah dan pintas untuk menegakkan Ketuanan Islam.. jangan sampai mana-mana pihak bertindak seperti golongan hasasin..kini menjadi terma antarabangsa..asasin..

(sama seperti terma amuk yang juga diterima umum)


namun, sewajarnya usaha dibuat mengikut suasana dan keadaan setempat.. tentu tidak boleh disamakan usaha mendaulatkan Islam di Iran atau Pakistan berbanding Malaysia..


semoga sekalian pejuang Islam tidak jemu dan putus asa dengan cabaran yang mendatang.. Kita bukan yang menjadi peneraju, juga bukan penutup perjuangan ini.


kita hanya mata rantai perjuangan yang akan terus menerus hingga hari akhirat.. tak perlu ditentukan bila deadline perjuangan ini.. kalah atau menang, senang atau susah.. teruskan sahaja kerja dan perjuangan...

Thursday, October 15, 2009

Terus kerja

perjuangan perlu diteruskan...
soal menang kalah pilihan raya, bukan jadi isu ...

ini peringatan khusus pasca pilihanraya kecil bagan pinang..

ramai pejuang Islam kadang-kadang lupa dan silap..

pilihanraya bukan hanya medan terbuka untuk menukar kepimpinan,
tapi ruang dan peluang untuk berdakwah secara bebas dan terbuka..

berapa ramai yang rajin sangat berjalan dari lorong ke lorong,
di estet-estet yang penghuninya majoriti bukan Islam, jika bukan
sebab kempen pilihanraya??

apa yang penting, disamping isu politik, kerja dakwah dan bercakap
soal Islam dapat dilakukan secara terbuka..

kalau pun tak mampu keluar 7 hari, 40 hari atau 4 bulan sekali pun,
dapat keluar 5 tahun sekali, atau setiap kali pilihanraya kecil jadi la..

apa yang penting, ambik peluang ke rumah-rumah bukan Islam..
ceritakan tentang Islam, kepimpinan Islam, Rasul SAW...

semoga Islam terus gemilang..

Tuesday, September 8, 2009

mengarut betul

mengarut betul budak indon ni.. dasar anjing nasrani ..

heran, siapa la kat Malaysia ni teringin sangat hal tari-menari,
nyanyian mengarut zaman jahiliyah tu .. lagi elok amal selawat
nabi.. ciplak dari Nabi SAW dan Para Sahabat Nabi..

Lagi bagus dan dapat ganjaran amalan sunnah...

lagipun hal terbitan discovery channel tu tak ada
kena mengena pun dengan Malaysia..

cuma, kalau la betul ada kena mengena dengan Malaysia, apa masalahnya??

Seperti aku ni, anak banjar, saudara mara aku masih ramai di banjarmasin..
baru saja 2 bulan lepas bapak sedara aku datang ziarah saudara mara kat sini..

Mak aku pula keturunan Minang.. lama aku tak jumpa pak sedara aku
sejak atuk meninggal.. dulu dia datang pun sebab ziarah atuk aku..

tu tak kira lagi sedara mara aku kat Felda Suharto.. tu pulak Jawa, adik
beradik jawa nenek aku (sebelah ayah)

kemudian, wife aku pun anak bugis .. secara kebetulan ..sama-sama sekapal
agaknya datuk nenek dulu ...

jadi kalau aku nak amal budaya banjar, jawa, bugis, atau minang,
maka aku ada hak ... bukan takat budaya, harta benda pun boleh tuntut..

sebab aku juga waris sah keturunan atuk nenek aku di Banjarmasin..
bahkan, yang di sana berharta pun dari hasil kerja diorang di sini..

Monday, September 7, 2009

belum habis lagi??


nampaknya belum habis lagi cerita orang seksyen 23 .. bukan semua, tapi berkenaan hero kepala lembu.. yang terbaru, turun taraf sikit... bakal jadi geng kambing hitam demi meraih undi 1Malaysia menjelang PRK Bagan Pinang..


kalau ikut google map, banyak lagi ruang kosong dan sesuai.. paling koman, tepi sungai la ..(kelmarin boss besar sami dah bising.. asyik tepi sungai aja..).. bukan apa, supaya tidak menggangu kawasan kediaman majoriti setempat..


rasanya surau atau masjid juga tidak dibina di estet yang ada 8-9 orang melayu Islam.. jadi bersikap rasional dan adil la .. kawan-kawan cina pun tak ada yang bina tokong di kawasan melayu ..


kalau istilah bisnes, buat apa buat bisnes di tempat yang tiada customer ..?

Sunday, September 6, 2009

Bagan Pinang

Bagan Pinang bakal meneruskan pertembungan politik pilihanraya BN-PR sekali lagi.

satu medan terbaik bagi golongan Hizbut Tahrir untuk turun berjuang, dengan menyeru sekalian penduduk muslim agar jangan mengundi.

kerana yang demikian itu tidak syarie, apatah lagi dalam bulan ramadhan ini. Biar sahaja wakil MIC atau MCA bertanding. seterusnya biar sahaja MIC jadi Perdana Menteri, dan MCA jadi TPM.. maka demikian barulah syarie.. agaknya begitulah yang HT inginkan..

sebagai mana Israel terus menerus berkuasa atas setiap inci bumi palestin

Bagan Pinang

Bagan Pinang bakal meneruskan pertembungan politik pilihanraya BN-PR sekali lagi.

satu medan terbaik bagi golongan Hizbut Tahrir untuk turun berjuang, dengan menyeru sekalian penduduk muslim agar jangan mengundi.

kerana yang demikian itu tidak syarie, apatah lagi dalam bulan ramadhan ini. Biar sahaja wakil MIC atau MCA bertanding. seterusnya biar sahaja MIC jadi Perdana Menteri, dan MCA jadi TPM.. maka demikian barulah syarie.. agaknya begitulah yang HT inginkan..

sebagai mana Israel terus menerus berkuasa atas setiap inci bumi palestin

Hizbut Tahrir

Secara am, menerusi website rasmi mereka, saya menyokong niat murni HT memperjuangkan sistem khalifah Islamiah..

sebagai umat Islam, sudah semestinya semua menyokong penuh hasrat melihat Khalifah Islam kembali menerajui politik dunia.

Namun, hasrat ini tidak seharusnya menjadi impian retorik dan teori semata-mata.

HT di Malaysia kelihatannya gemar menjatuhkan hukum syarie atau tidaknya penyertaam jamaah Islam dala proses demokrasi Malaysia.

Satu pandangan ketinggalan dan lapuk bagi golongan 'ilmuan' yang baru berjinak dalam politik tanahair. Sedangkan HT sendiri tidak berperanan apa-apa dalam politik negara kelahirannya, Palestin.

Saya tidak jelas jalan politik apa yang hendak dibawa oleh HT. Apakah jalan politik dengan mengasingkan rakyat muslim dari sistem politik negara, biar negara diperintah oleh non-muslim??

Atau apa sebenarnya HT ini ? Satu lagi kaldai tunggangan yahudi dan nasrani, tanpa mereka sedari ??

Thursday, August 27, 2009

tarbiyah dan hikmah

liku perjuangan Islam tidak semudah yang kita fikirkan.
namun sekalian pejuang silam kuat kerana tarbiyah dan hikmah.

apa erti tarbiyah, apa makna tarbiyah ? biar sama-sama kita ajukan
pada sekalian alim dan ulama.

namun sudah pasti ianya tidak sama dengan liberal dan toleransi..

umum hari ini bercakap soal tarbiyah dan hikmah untuk berdakwah.
namun nadanya berbau liberal dan toleransi ..

telas jelas sempadan antara Islam dan kafir, antara iman dan kufur..
antara halal dan haram, antara suruhan dan larangan..

lalu apa lagi yang susah sangat.. Malaysia telah merdeka 52 tahun..
sekalian kafir sudah sedia maklum sensetifnya umat Islam pada arak,
judi, babi dan anjing..

namun, disebabkan seekor dua melayu yang mengaku Islam, yang mencari
kekayaan dunia semata-mata, lalu keluarlah pelbagai pemikiran dan alasan,
khusus semata-mata, menghalal yang haram, atau setidak-tidaknya harus kat
sini, harus kat sana.. usah diungkit halal atau haram..biar harus sudah la..

seekor dua melayu mengaku Islam ini juga menjadi fitnah kepada umat Islam..
"aiya, itu melayu pun ada minum" , "itu melayu pun ada tikam nombor",
"itu melayu pun makan babi"... lalu mereka yang tidak Islam mula berkira-kira,
betul ke Melayu Islam haram untuk meneguk arak, makan babi, tikam ekor ??

lebih dari itu, mereka mula mempersoalkan Islam dan Murtad, Nikah, Poligami,
bahkan berani juga mempersoalkan hal faraid dan pusaka..

kerana apa?

kerana adanya seekor dua melayu Islam yang menggunakan alasan tarbiyah
dan hikmah, sedangkan hakikatnya liberal dan toleransi songsang.. lebih merisaukan,
apakah seekor dua ini sebenarnya kaldai suruhan yahudi dan nasrani ???

Monday, August 10, 2009

Gelombang Serangan

Nampaknya suasana politik tanahair masih bergelombang, sejak BN-Sarkas (kata sudin)
tersadung & tersembam pada Mac 2008 lantaran terlalu lama berjalan mendongak langit.

Media Perdana yang menjadi balaci Sarkas ini juga bijak mencipta pelbagai sensasi di media,
hasil menuntut dari Yahudi Laknatullah, umpama Zahid mengadap laknat Yahudi di Perancis
baru-baru ini.

Harapan dan Hasrat menggunung Tok Najib merampas kembali Selangor tidak boleh
dipandang enteng, kerana rejim C4 ini tidak mengira batas peraturan dan undang-undang.
Apa juga akan dibuat, membujur lalu, melintang patah.

Jadi seharusnya Pakatan Rakyat juga perlu berwaspada. Jangan sentuh dan ganggu status quo
dan sensitiviti masing-masing. Sebagaimana Umat Islam tidak pernah sibuk hal tokong, kuil,
perarakan thaipusam, maka jangan disentuh hal arak, babi dan anjing yang nyata sensitif bagi
umat Melayu Islam.

Jangan hanya kerana Arak, Babi dan Anjing, maka runtuh kerjasama dan pakatan untuk
membina negeri dan negara berkebajikan.

Fokus sahaja kepada kerja, dan ikut aja la 'buku'..

Tuesday, July 14, 2009

mana lagi 398 manik


















PRU/PRK 2008 2009 beza
pengundi 10,353 10,722 369
pas 5,746 5,348 (398)
bn 4,394 5,283 889
majoriti 1,352 65 (1,287)

14 Julai 2009, manik yang terurai mula dikira.

kesudahannya, bulan mengambang dengan majoriti 65 undi.

tapi hakikatnya undi berkurang 398 berbanding PRU12.

mana lagi 398 undi sebelum ini?

dengan kepulangan hanya sekitar 1000 pengundi luar berbanding

hampir 2000 semasa PRU12, maka rumusan awal adalah,

Undi tempatan tidak berubah, hanya anak perantau sukar pulang

di hari bekerja..tambah pulak dengan sikap perantau yang merasa

yakin bulan tetap mengambang tanpa kehadiran mereka..

maka, fikir-fikirlah aduhai perantau di kota..

Tuesday, June 16, 2009

Kerajaan Perpaduan

Tak ada salahnya kerajaan Perpaduan, tetapi yang perlu sekalian ahli PAS ingat adalah tema kali ini, Islam Memimpin Perubahan.

Situasi hari ini menunjukkan PAS jauh lebih baik dan mula diterima oleh bukan Islam. Oleh itu PAS menawarkan perpaduan kepada semua pihak yang ingin bersama PAS.

Biar siapapun, ahli MIC, MCA atau UMNO, yang ingin bersama PAS, amatlah dialu-alukan.
PAS kini sudah bersedia sebaiknya untuk menggantikan UMNO dalam persada politik negara.

Oleh itu isu perpaduan yang diajukan seharusnya dilihat dari konteks besar, bukan konteks sempit PAS hendak bergabung dengan UMNO. Itu konteks sempit dan lapuk dari imaginasi ahli UMNO yang terkapai-kapai ketika ini.

PAS menawarkan perpaduan, untuk mereka yang ingin bersama PAS, bukan PAS yang bertandang ke pondok reput dan senget UMNO atau BN.

Selamanya Islam itu tinggi, dan tiada tiada yang mengatasinya. Biar di masa menang atau kalah, PAS tetap mempertahankan Islam sebagai dasar perjuangan.

Saturday, June 6, 2009

Muktamar PAS ke 55

saat tulisan ini berlabuh,muktamar pas juga hampir menutup tirai.

bagi yang terpilih, kembalilah menghayati sekalian isu perbahasan.

semoga perjuangan PAS terus diperkasakan untk mengambil alih tampuk
kepimpinan negara demi masa depan Islam yang gemilang di Malaysia.

Takbir ! Allahuakbar ..!

Saturday, May 23, 2009

kerajaan mahkamah

saat komen ini ditulis, status kerajaan Perak telah ditentukan oleh mahkamah.
maka mulai ketka ini, terimalah Perak sebagai kerajaan bermahkamah.

isu ini penting kerana segala hal bersangkutan pentadbiran Perak tergantung
sebelum segala hal berkaitan mahkamah selesai.

buat ketika ini, isu ini mungkin berpanjangan ke mahkamah persekutuan. Silap-silap,
sampai pula ke geneva, mahkamah antarabangsa pula..

jadi bagi mana-mana pihak juga, perlu dapatkan keputusan mahkamah juga supaya
hal perjanjian kelak bertaraf halal atau legal..sebab Perak kini dalam suasana
kerajaan dalam mahkamah ..

agaknya siapala mulakan kacau bilau ni selepas 11 bulan Pru12 berlalu???

Tuesday, May 12, 2009

Monday, May 11, 2009

Fasa Baharu Politik Perak

Politik Perak memasuki Fasa Baharu apabila Datuk Seri Nizar
diistiharkan sebagai MB yang SAH.

Fasa ini bermaksud umeno-bn akan menggunakan kaedah lebih
dahsyat, setaraf dengan gelaran si pembawa C4..

Apa yang penting, Jentera PR perlu bersedia untuk menjalankan
amanah dan gerakerja masing-masing.

Dalam konsep perjuangan di Malaysia, Jihad yang utama adalah
menyebarkan kesedaran akan kesyumulan perjuangan Islam yang
dipikul oleh PAS.

Tunjukkan bagaimana segala usaha dan kerja yang dilakukan adalah
demi perjuangan dan kelangsungan kedaulatan Islam.

PAS boleh bergerak dan berjaya selama ini tanpa dokongan mana-mana
kerajaan, pusat atau negeri di Perak. Bahkan kemenangan PAS di Perak
juga merupakan satu fasa mematangkan PAS di Perak.

Bukan sekadar program, bahkan gerakerja kebajikan dan penerangan perlu
terus dilakukan, samada dgn kapasiti dalam kerajaan atau tanpa kerajaan.

Cuma bezanya tekanan sahaja. Tanpa kerajaan, tekanan sememangnya telah
biasa PAS lalui selama ini. Dengan adanya posisi dalam kerajaan negeri,
maka boleh la tingkatkan kelajuan gerakerja.

Apa yang penting, semua saling insaf bahawa mendapat kemenangan cukup
payah, tapi mempertahan dan mengisi kemenangan adalah cukup perit ...

Tuesday, May 5, 2009

kenyataan balas TGNA

Gandingan ulama, profesional terajui gerakan Islam - Nik Aziz
Lanjusoh Tue May 05, 09 6:51:26 pm MYT


KOTA BHARU, 5 Mei (Hrkh) - Tidak sepatutnya berlaku pengasingan di antara ulama dan profesional memandangkan dua kelompok tersebut menerajui gerakan Islam di mana sahaja sekarang.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, hanya penjajah barat sahaja yang sengaja mengasingkan kelompok-kelompok tertentu seperti memisahkan antara agama dan politik.

"Sampai kita terbawa-bawa dengan isu tersebut. Bukan sekadar berlaku di Malaysia tetapi di negara Arab juga. Negara Arab dijajah Perancis. Penjajah mengasingkan agama dan politik.
"Mereka sebarkan kefahaman itu di sekolah sehingga ke universiti. Sedangkan agama dan politik adalah perkara yang satu tidak boleh diasing-asingkan," katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.

Oleh itu beliau berkata, golongan ulama dan profesional merupakan orang yang sama dalam menerajui gerakan Islam dewasa ini. "Sepatutnya tidak berlaku kekecohan seperti sekarang kerana kita sudah lama wujud gabungan antara ulama dan profesional yang mempunyai asas agama. "Kita sudah lama gabungkan di antara ulama dan profesional. Saya tidak faham kerana apa pula timbul cerita ini," ujarnya.

Ditanya takrifan ulama hanya mereka yang mendapat pendidikan formal dalam bidang agama katanya, itu merupakan fahaman lama ketika agama Islam baru masuk ke Tanah Melayu.

komen:
rs menyokong penuh komen balas TGNA
isu Ulama vs Profesional ni sengaja dijadikan
isu media umeno-bn sebagai propaganda dan
tujuan melaga-lagakan.

sedang hakikatnya, samada di cawangan atau
kawasan, tiada isu pun.. pakat tolak jawatan
tu ramai la.

yang jelas dan nyata, umeno-bn memang
cukup jahil dengan sistem dan suasana yang
ada dalam PAS.

dek terlampau lama berkubang dalam lubang najis,
sampai tak tahu bahawa ada tempat lain yang jauh
lebih elok dari lubang najis umeno..

malang sungguh umeno dan sekalian ahlinya..
dah la jahil, spesis bodoh sombong pulak tu ..

nak diajak sombong, nak diikut merosakkan diri..
hakikatnya, sapa-sapa yg masuk umeno mesti
jadi makin teruk..kalau asal tudung labuh, jadi
tudung singkat..yg tak pernah karaoke, dah pandai
karaoke..

menjelang 7 mei

Menjelang Persidangan DUN Perak pada 7 Mei 2009,
elok diingatkan wajah-wajah pejuang melayu ni..

Samseng Upahan Umno

mana tahu kalau-kalau buat pasal lagi ..

Sunday, May 3, 2009

Alim vs Ulama

Apakah ada bezanya alim vs ulama ?
Harap yang fakih bahasa arab boleh menjelaskan.

Namun bagi roslisalem(rs), tidak timbul isu ulama atau
tidak dalam kepimpinan.

Apa yang penting, alim dan fakihnya seseorang itu dalam
hal dan urusan yang dipertanggung jawabkan.

Dalam soal kepimpinan PAS contohnya, apakah yang menjadi
justifikasi ulama dan kepimpinan ?

Apakah syarat dan kriteria yang menentukan taraf atau
ulama'nya seseorang?

Bagi rs, cukuplah sekadar pemimpin itu fakih dalam hal agama,
seterusnya fakih juga dengan segala hal dan sepak terajang politik
umeno-bn di Malaysia, serta boleh membimbing arus politik antarabangsa.

PAS perlu jelas siapa yang mampu menghadapi permainan dan kejahatan
politik umeno-bn untuk dilantik sebagai pemimpin. Belum tentu yang
berdekad-dekad menadah kitab itu fakih urusan politik negara, melainkan
fakihnya dia dalam ilmu yang dipelajari.

Dalam membawa misi PAS FOR ALL, pemimpian yang dilantik juga
perlu jelas situasi warga yang menanti dakwah dan risalah Islam.

Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Yang nak didakwah tak dapat, yang dah bersama kita pula lari.

Banyak sungguh teladan seerah rasul yang perlu digali agar pemilihan
pemimpin PAS menepati tugas menyambung risalah dakwah Rasul SAW.

Monday, April 27, 2009

Thursday, April 23, 2009

Komentar Zulkifli Noordin

KENYATAAN AKHBAR

23 April 2009
Oleh FND pada 6:33 PM 0 komentar
Label:

KENYATAAN AKHBAR ZULKIFLI BIN NOORDIN
AHLI PARLIMEN KULIM BANDAR BHARU

Saya merujuk kepada kenyataan yang disiarkan oleh akhbar tempatan memetik kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Seri Nazri Aziz berkatan isu perceraian dan hak penjagaan kanak-kanak yang melibatkan seseorang yang "convert" atau memeluk agama Islam.
Sekali lagi isu berkaitan status agama seorang kanak-kanak apabila salah seorang daripada ibubapanya memeluk Islam dan hak seseorang "mua'alaf' dalam hal perceraian dibangkitkan dan diperbesarkan oleh pihak-pihak tertentu.
Ini merujuk kepada kes terbaru melibatkan seorang bernama Pathmanaban atau kini dikenali sebagai Mohd. Ridhuan Abdullah, dimana beliau yang asalnya beragama Hindu telah memeluk agama Islam. Beliau juga dikatakan telah menukar agama anaknya yang lahir daripada keluarga Hindu kepada Islam. Isteri beliau dikatakan tidak mengetahui akan perkara ini.
Kini timbul isu yang diperbesar-besarkan tentang hak menukar agama anak bawah umur daripada bukan Islam kepada Islam oleh mana-mana ibu bapa yang memilih memeluk agama Islam.
Sebenarnya isu ini telah pun dijawab dengan jelas oleh Mahkamah Persekutuan didalam kes Subashini dimana Mahkamah menyatakan bahawa isu ini tertakluk kepada Artikel 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.
Artikel 12 (4) memperuntukkan bahawa "ugama bagi seseorang yang berumur kurang daripada 18 tahun adalah ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya"..
Mahkamah Persekutuan menafsirkan bahawa hak menentukan agama seseorang kanak-kanak bergantung kepada mana-mana salah seorang daripada mereka iaitu ibu, bapa atau penjaga. Bermakna salah seorang daripada mereka berhak untuk menentukan agama yang boleh di anuti oleh anak-anak mereka.
Oleh itu tidak timbul isu dalam kes Pethmanaban @ Mohd. Ridhuan yang menentukan agama anak beliau sebagai Islam sesuai dengan agama yang beliau anuti sekarang.
Malahan dari segi hukum syara', ada pendapat yang menyatakan bahawa semua kanak-kanak dibawah umur akil baligh dianggap Islam sebagai agama fitrah. Samada mereka disyahadahkan secara formal atau tidak itu tidak menjadi isu. Sebab itu kalau mana-mana kanak-kanak dijumpai tanpa dapat dikesan ibubapanya, atau ditemui mati tanpa diketahui agamanya, maka kanak-kanak itu adalah di anggap Islam dan akan diuruskan sebagai seorang Muslim.
Ini sekaligus menyanggah tanggapan mereka yang menyatakan dalam kes seseorang itu masuk Islam tanpa pengetahuan keluarga, maka ini akan menganiaya anak-anaknya kerana mereka tidak mendapat pusaka. Inilah antara isu yang ditimbulkan didalam kes Allahyarham Mohd. Moorthy Abdullah. Sebaliknya jika seseorang itu masuk Islam dan meninggal, walaupun anak-anak beliau tidak di syahadahkan secara formal (apatah lagi kalau masih bayi dll), maka anak-anak itu di anggap berhak mewarisi pusaka beliau menurut hukum pusaka dan pembahagian faraid didalam Islam.
Ada pihak menyatakan bahawa ini tidak adil kerana menyebabkan ibu itu hilang hak jagaan terhadap anak-anak mereka.
Isu ini juga tidak timbul kerana hak menukar agama dan hak jagaan adalah dua isu yang berbeza. Ini telah dijawab juga oleh Mahkamah dalam kes S. Shamala dimana bapa yang telah memeluk agama Islam dan menukar agama anak-anak beliau sekali tidak diberikan hak jagaan, sebaliknya hak jagaan diberikan kepada ibu yang hindu, dengan satu caveat yang ibu itu tidak boleh menukar agama anak-anak tersebut.
Disana terdapat juga tuduhan menyatakan bahawa si suami memeluk Islam sebagai pintu belakang" untuk menafikan hak jagaan ibu tersebut. Ini adalah kerana apabila bapa tersebut memeluk Islam dan menukar agam anak-anaknya ke Islam, beliau akan pergi ke Mahkamah Syariah dan mendapatkan hak jagaan. Sebaliknya ibu itu didakwa tidak boelh pergi ke Mahkamah Syariah kerana beliau bukan Islam. Dan beliau tidak boleh mendapatkan perintah Mahkamah Sivil kerana berdasarkan Artikel 121 (1A), Mahkamah Sivil tidak ada bidangkuasa membicarakan hal ehwal berkaitan dengan bidangkuasa Mahkamah Syariah, dan hal jagaan kanak-kanak Islam adalah dalam bidangkuasa hadhanah Mahkamah Syariah.
Saya tidak menafikan ujud disana segelintir dikalangan mereka yang memeluk Islam dan memperkudakan sistem perundangan sedia ada untuk mendapatkan perintah jagaan anak dan menafikan pihak yang bukan Islam daripada keadilan sewajarnya. Bagi saya ini suatu persepsi yang salah dan harus diperbetulkan.
Saya berpendapat bahawa isu ini sengaja diputarbelitkan untuk kepentingan sempit golongan tertentu. Sebagaimana kita maklum, apabila timbul isu hadhanah atau hak penjagaan kanak-kanak, maka Mahkamah Syariah, sebagaimana Mahkamah Sivil akan membicarakan kes tersebut berdasarkan prinsip kebajikan kanak-kanak itu yang diutamakan. Tanggapan menyatakan bahawa si bapa akan mendapat hak jagaan otomatik daripada Mahkamah Syariah adalah tidak benar sama-sekali. Apatah lagi tohmahan yang menyatakan kalau si ibu (yang bukan Islam itu) pergi ke Mahkamah Syariah, sudah pasti dia akan kalah kerana Mahkamah Syariah pasti akan menyebelahi si bapa yang sudah memeluk Islam.
Ternyata mereka yang membuat kenyataan tohmahan saperti ini adalah jahil dan tidak mengetahui sistem perundangan dan jurisprudens Islam. Undang-undang Islam bukan undang-undang rimba yang ditadbor oleh hakim-hakim tarzan mengikut citarasa nafsu beliau.
Sejarah telah membuktikan betapa para hakim syari'e sentiasa bertindak berdasarkan lunas-lunas ke'adilan kerana mereka sentiasa sedar akan hadis Rasulullah bahawa daripada tiap tiga hakim, dua sudah menempah tempatnya di neraka. Mereka juga sedar bahawa mereka wajib melaksanakan keadilan kepada mana-mana litigan tidak kira Muslim atau bukan.
Ini terbukti dalam kes terbaru Nyonya Tahir yang telah keluar daripada Islam, mengamalkan kehidupan buddha dan mati dalam agama tersebut. Setelah mendengar saksi-saksi dan keterangan yang dikemukakan, Mahkamah Tinggi Syariah Negeri Sembilan mengisytiharkan bahawa Nyonya Tahir telah melalui kehidupan bukan Islam dan mati sebagai bukan Islam. Maka mayat beliau diserahkan kembali kepada keluarga bukan Islamnya.
Apa yang penting ialah pihak-pihak yang terlibat tidak menanamkan sikap[ prejudis dan buruk sangka terhadap sistem perundangan Islam dan pentadbiran undang-undang keluarga Islam di Mahkamah Syariah. Walaupun sistem perundangan yang dilaksanakan belum lengkap sepenuhnya, namun dari segi perlaksanaan Mahkamah Syariah boleh berbangga kerana telah cuba sedaya upaya melaksanakan keadilan kepada semua pihak.
Apa yang perlu difahamkan pertamanya ialah apabila seseorang bukan Islam membawa kes ke Mahkamah Syariah, ini bukan bermakna mereka telah masuk Islam. Inilah masalahnya apabila ada pihak mengambil kesempatan akibat daripada kejahilan orang awam bahawa pergi ke Mahkamah Syariah bermakna seseorang itu masuk Islam.
Kedua, walaupun seseorang bukan Islam tidak boleh menjadi pihak dalam Mahkamah Syariah (bukan kerana undang-undang Islam tetapi kerana Perlembagaan Persekutuan yang menyekatnya), beliau masih boleh melibatkan diri dalam prosiding di Mahkamah Syariah sebagai saksi.
Bermakna sekiranya si bapa yang telah menukar agama memohon hak jagaan anak-anak dibawah umur baligh, maka si ibu (yang bukan Islam) boleh memohon memberi keterangan dan mengemukakan bukti bahawa si bapa tidak layak mendapat hak jagaan. Dan yakinlah bahawa Mahkamah Syariah akan menimbang semua keterangan dan bukti menurut undang-undang sedia ada dengan meletakkan prinsip kebajikan kanak-kanak itu sebagai keutamaan. Dan insyallah jika terbukti si bapa tidak layak, Mahkamah Syariah tidak akan memberikan hak jagaan itu kepada si bapa walaupun dia Muslim. Malahan Mahkamah Syariah mempunyai bidangkuasa memberikan hak jagaan itu kepada si ibu, walaupun dia bukan Islam.. Dan inilah yang telah dibuktikan dalam kes Nyonya Tahir.
Berdasarkan saranan diatas, saya sangat tidak bersetuju dengan keputusan kabinet nsaperti yang disiarkan melalui kenyataan Menteri di JPM tersebut yang mengesyorkan supaya digubal undang-undang untuk menafikan penukaran agama bagi kanak-kanak dibawah 18 tahun. Jawatankuasa itu juga mengesyorkan supaya isu berkaitan ini diberi bidangkuasa kepada Mahkamah Sivil dan bukan Mahkamah Syariah.
Saya tidak pasti samada kabinet telah benar-benar diberi penerangan tentang kedudukan Perlembagaan dan keputusan-keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes-kes berkaitan. Kerana adalah jelas keputusan kabinet tersebut jelas bercanggah dengan Perlembagaan dan bertentangan dengan keputusan-keputusan Mahkamah Persekutuan sendiri.
Saya berharap sebelum kabinet mengambil tindakan selanjutnya, hendaklah semua pihak yang berkepentingan diberi ruang untuk mengemukakan pendapat. Dan nasihat saya kepada kabinet, hormatilah keluhuhuran Perlembagaan dan hormatilah keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes-kes yang telah pun diputuskan. Malahan saya difahamkan sudah ujud satu jawatankuasa di peringkat Jabatan Peguam Negara yang sedang dan masih membincangkan isu-isu ini dan isu-isu lain yang berkaitan. Saya percaya jawatankuasa yang dianggotai oleh bukan sahaja mereka dari bidang guaman, tetapi mufti, ulama', agamawan termasuk wakil Majlis Peguam dan wakil agama-agama lain saperti Majlis Perunding Agama Hindu, Kristian, Buddha & Sikh akan cuba mencapai suatu jalan penyelasaian yang boleh diterimapakai oleh kesemua pihak.
Sekian. Wassalam
Zulkifli Bin Noordin
Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu
Khamis 27 Rabi'ul Akhir 1430

Tuesday, April 21, 2009

ingatan dari sahabat

Daripada: Ibrahim Hayati yati_gemilang@yahoo.com
Subjek: ... APA HEBATNYA AGAMA LAIN SELAIN ISLAM.' -

TOLONG BACA

email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-carijalan yang betul.



'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam. Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad.

Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu. Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.
1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak .

Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu.

Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997, 'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.' Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..

Butir asal permohonan.. ....Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam CinaKristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah.

Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.

'Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'. Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu?

Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan anaknya.. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad.

Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi . Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk, menggelupur dia depan kedai tu.Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta.

Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu. Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya.

Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas. Terpaksa buat perisytiharan. 'Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam.'

Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun. 2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata ' Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya masih nak nama Nur Aini.' Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak.

Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,'Allah hu Ahad'.. Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata 'Allah hu Ahad'. Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazahsaudara-saudara kita yang mati syahid itu. Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh terpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.

Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan 'Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak'. Sahabat bertanya 'Apakah fitnah besaritu ya Rasullullah? ' 'Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik.' Sahabat bertanya lagi. 'Mengapa begitu ya Rasullullah? ' Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia'. Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, 'Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap.' Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya 'International Jew' (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam.

Belum kira yang kat rumah lagi.Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, merekatetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..

Macamana benda ni boleh terjadi? Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian. Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.Pertama, melalui sistem pendidikan.

Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya. Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak...

Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat.

Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati. Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua. Akhir sekali,email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini.

Ni lah masanya kita bangkit pertahankan agama Islam sebelum terlambat.#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-carijalan yang betul. Di harap rahmat Allah dan doa-doa para waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringatkepada Allah.

Friday, March 13, 2009

penakut dan tak cerdik

ada beberapa siri kerja samseng penakut dan tidak cerdik sehari dua ni..

mula dengan pecahktan simbol peringatan di Ipoh, sampai la kepada hal
dalam laman internet..

tapi sama ada secara nyata atau cyber, tetap penakut, ditambah otak yg
karat sebab lama bersama umeno..

roslisalem perhatikan dah banyak siri cabar mencabar untuk bertemu
antara orang PR dan orang BN, namun berkesudahannya yang belagak
dan sombong dalam internet tetap penakut untuk bertemu.

roslisalem berminat juga nak jumpa, bukan nak gaduh, tapi nak kenal
sifat dan ciri-ciri penjahat politik moden ni..

bukan mencabar, tapi dialu-alukan bagi nama dan alamat..setidak-tidaknya
no plet kereta.. tak jumpa kat rumah pun, sembang kat parking pun jadi la...

Saturday, March 7, 2009

perjuangan bahasa

permulaan yang baik dan penuh semangat
selepas ucapan, maka perarakan bermula
selepas puas berasak-asak dengan polis, akhir
semua lepas juga keluar dari masjid negara
dan mula memenuhi jalan
lautan manusia yang penuh bersemangat
tunggul dan pak pacak yang sedia menunggu


Tuan Guru yang bersusah payah bersama sekalian rakyat
pembaziran dan kerja sia-sia Polis..


sebelum sempat tiba perarakan dari masjid negara,
ada pula pendekar solo depan istana negara
kan dah kena .. itu yang dikatakan kebaikan tak dirancang
akan ditumpaskan kebatilan yang dirancang ..


provokasi awal polis menembak pemedih mata dari jarak jauh

tidak cukup dengan itu, polis pacak diundurkan..
pasukan bantuan ketiga masuk ke gelanggang..

sebelum itu telah sedia di depan pasukan utama menembak
pemedih mata, sepasukan 30-40 polis berpakaian preman,
disamping platun polis pacak bersenjatakan
pistol air dalam seluar masing-masing

ini pasukan keempat yang datang dari arah jalan kg attap.
maka terjadilah apa yang terjadi selepas itu...

Friday, March 6, 2009

persoalan

sama-sama la kita pikir ..i'm soryyyy....

samseng atau sampah

tetiba teringat pasal geng samseng umeno, samada yang dok berkeliaran
di alam nyata atau di alam cyber ..

dok pikir jugak, diorang sebenarnya samseng atau sampah ??

kalau samseng, setakat mana sangat samsengnya? sesama melayu??

yang aku tahu diorang ni kecut bila berdepan dgn bangsa lain..
dgn OKU berani la ...

tapi kalau sampah aku setuju sangat... umeno pun da umpama sampah..
kalau boleh recycle ok jugak,umeno ini kategori radioaktif yang merosakkan..

bukti??
pengasas umeno lama dan pengasas umeno baru pun dah keluar umeno..
yang tinggal hanya parti dan ahli sampah sahaja ...

Samseng Upahan Umno


Sekarang kita semua boleh kenal bagaimana rupa samseng upahan



penghargaan:
gambar ini dicedok dari blog al husseyn ..

orang Perak tak tahu ke nama diorang ni ??

Saturday, February 14, 2009

Maklumbalas Dato' Seri Ir Mohammad Nizar


Dato' Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin


Assalamualaikum
Kepada semua yang telah memberi komen tak kira manis ke pedas, kutuk ke puji ke,dsbnya, saya ambil kesempatan ini mengucapkan tahniah dan jutaan terima kasih kerana sudi kunjung dan beri komen serta kritikan.

Sebenarnya dalam mesyuarat exco kerajaan PR Perak ini ada di hadiri oleh 3 orang pegawai kanan yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Officio. Ini dibuat bagi membimbing serta menasihati semua ahli MMK supaya tidak buat keputusan yang berlanggaran atau bercanggah dengan setiap perundangan dan ketetapan negara dan negeri.

Oleh yg demikian setiap keputusan yang dibuat adalah melalui proses yang menyeluruh dan merujuk kepada mereka.

Kedua ,Semua ketua jabatan teknikal negeri memberi komen dan input tentang setiap permohonan terutama hal ehwal tanah, perlombongan, pelaburan dsbnya. Mereka juga akan menasihati jemaah exco dalam membuat keputusan.

Ketiga, setiap kali sebelum bermesyuarat exco, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan akan dipersembahkan kepada kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak atau Raja Muda , Raja Dr Nazrin Shah. Lagipun, setiap keputusan yang dibuat pada mesyuarat exco sebelumnya juga akan dibentang minitnya kepada DYMM Sultan.

Tohmahan sahabat mengenai "gadai tanah" kpda Cina atau seumpamanya tidak berasas sama sekali dan hanya menunjukan kurang hemah serta bijak dalam membuat dakwaan tersebut. Sekali gus memperkecilkan kewibawaan semua institusi kerajaan yang terlibat.

Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:

1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih,oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.

Seandainya semua keluarga kampong baru (47,000) menerima anugerah hak milik selamanya, ianya hanya melibatkan sejumlah tanah tak lebih dari 3000 ekar . Ya! tak lebih tiga ribu ekar. Oleh kerana tanah lot di kampong baru jauh lebih kecil saiznya. Kerajaan akan memperolehi
tanmbahan revenue (oleh kerana kenaikan kadar premium tanah) sejumlah RM330 juta. Nilaian tanah akan menjadi RM1.6 billion dipasaran dan tanah tersebut boleh disandarkan ke bank komersial oleh tuan milik jika di tukar kepada hak milik selamanya. Mereka boleh buat pinjaman dan membina rumah yang kekal dan cantik kerana tiada kebimbangan tanah mereka akan dirampas dimasa akan datang. Ini cuma kampong baru, belum lagi kampong tersusun!

Cuba bandingkan dengan jumlah keluasan tanah yang digadai oleh kerajaan dahulu.! Kerajaan Perak tiada dapat apa-apa bahkan kerugian berjuta-juta dan putih biji mata kita orang melayu sebagaimana melihat "kecerdikan" pimpinan UMNO gadai Singapura, Penang dll.

Saya amat berharap menghebahkan perkara sebenar kepada rakyat Perak khususnya kaum saya orang melayu, akan pengkhianatan pimpinan UMNO sewaktu mereka berkuasa dahulu.Namun hajat ini tidak kesampaian kerana TM Radio Perak FM tak bagi kerana di milik UMNO, (agaknya!).

Sunday, February 8, 2009

kayuh basikal aja MP PAS.. al Fatihah

MP PAS Bukit Gantang meninggal dunia

[DIKEMAS KINI, 1.15 TENGAH HARI] PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bukit Gantang, Roslan Shaharum dari PAS meninggal dunia pagi ini ketika sedang menunggang basikal.

Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa ketika dihubungi mengesahkan Roslan meninggal dunia pagi ini.

"Saya dimaklumkan oleh Pesuruhjaya PAS Perak yang Ahli Parlimen PAS kerusi Bukit Gantang telah meninggal dunia pagi ini, saya difahamkan sakit jantung," kata beliau kepada mStar Online sebentar tadi.

Allahyarham Roslan merupakan Ahli Parlimen kedua yang meninggal dunia selepas bekas Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Razali Ismail dari Barisan Nasional (BN) pada November lalu kerana sakit jantung.

Pilihan raya kecil Kuala Terengganu diadakan bulan lalu.

Pada pilihan raya unmum ke-12 8 Mac lalu, Roslan memenangi kerusi itu dengan majoriti 1,566 undi.

Allahyarham memperoleh 20,015 undi manakala calon BN, Abdul Azim Mohd Zabidi (Umno) menerima 18,449 dan calon Bebas, M. Morgan mendapat 872 undi.

Beliau meninggalkan seorang balu, Safiah Harun bersama 11 orang anak.

Thursday, February 5, 2009

Teruskan Perjuangan

Jika boleh diibaratkan sebagai medan perang, anggap aja la apa yang berlaku
di Perak boleh dianggap sebagai kota yang ditawan semula oleh umno.

Dalam pertempuran besar 2008 yang lalu, PAS berjaya menawan 2 kota melayu,
menjadi ketua di kota perak, pasukan bersekutu di kota selangor dan menumpang
di kota penang.

Namun menjadi ketua di kota perak bukan kedudukan kukuh bagi PAS kerana
dikelilingi askar bangsa asing yang tidak Islam. Umpama kedudukan Salahudin Al Ayubi
semasa pertempuran awal di BaitulMaqdis.

Kedudukan Salahudin Al Ayubi goyah apabila tentera arab dan mediteranean yang tinggal
sekitar jordan, syria dan selatan turki berpaling tadah apabila dihambur dengan kemewahan
oleh tentara salib. Pada peringkat ini, kota akka menjadi pangkalan salibiyah menghentam
tentara Islam.

Pengajarannya, Salahuddin al Ayubi kembali ke Mesir dan mengumpul semula kekuatan
dari pasukan Islam yang yakin dengan perjuangan Islam yang sebenar. Bukan lagi menaruh
harap pada golongan bukan Islam dan munafik.

Akhirnya Islam berjaya kembali memegang kembali kota baitulmadqis sejak itu, sehinggalah
muncul kuncu dajjal, mustafa kamal attaturk yang menyerahkan BaitulMaqdis kembali ke
tangan salibiyah.

Maka, Pejuang Islam perlu yakin dan kembali mengumpul kekuatan dengan jalan dakwah
yang bersungguh dan gerakerja yang teratur. Sebagaimana yang selama ini diingatkan,
Kebatilan yang terancang akan mengalahkan kebenaran yang tidak terancang....

Monday, February 2, 2009

copy paste

sehari dua ni banyak berita menarik. rosli salem tak nak terlepas, jadi copypaste aja la sebagai arkib rujukan persendirian.

titah diraja


Raja perlu tidak memihak, berpartisan dan berkepentingan

03/02/2009 12:15pm

KUALA KANGSAR 3 Feb. — Raja, sebagai Ketua Negeri dan Negara, perlu bersifat tidak memihak, berpartisan dan berkepentingan bagi menjamin berlakunya keadilan di kalangan rakyat, titah Raja Muda Perak Raja Dr. Nazrin Shah.

Titah baginda: “Selaku Ketua Negeri di peringkat negeri dan Ketua Negara di peringkat nasional, Raja berperanan sebagai tonggak kestabilan, sumber keadilan, teras perpaduan (dan) payung penyatuan.

“ Kehadiran Raja membantu keberkesanan mekanisme semak dan imbang, sekali gus memperkukuhkan institusi-institusi perundangan, eksekutif dan kehakiman yang diwujudkan di negara ini, lantas meningkatkan tahap keyakinan rakyat kepada sistem berkerajaan dan sistem bernegara berteraskan amalan demokrasi, dan berakarkan doktrin pengasingan kuasa,” titah baginda.

Raja Nazrin Shah bertitah demikian pada istiadat menghadap sembah taat setia dan penganugerahan khas Darjah Kebesaran Jubli Perak pemerintahan Sultan Azlan Shah sebagai Sultan Perak yang ke 34 di Istana Iskandariah di sini hari ini. - Bernama

petikan sejarah PAS dari tranungkite.net

Sejarah PAS 18: Konsep 'Melayu Raya' Dr Burhanuddin?
Dilulus terbit pada Tuesday, February 03 @ 09:30:00 MYT oleh TokBatin
Artikel Oleh ibnuhasyim

" IBNU HASYIM: Fokus Sejarah PAS Siri 18ADA kalangan pengkaji politik membahagikan kepada 4 bentuk kepimpinan yang dilalui oleh PAS sepanjang beberapa dekad ini.

Pertama
: Kepimpinan ulama tradisi, iaitu zaman Tuan Haji Ahmad Fuad 1951-1953 dan Dr Abbas Alias 1954-1956.

Kedua
: Kepimpinan nasionalis kiri, iaitu zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi 1956-1969.

Ketiga: Kepimpinan nasionalis kanan, iaitu zaman kepimpinan Datu8k Asri Haji Muda 1969-1982.

Keempat
: Kepimpinan ulama haraki, bermula dengan Tuan Haji Yusuf Abdullah Ar-Rawi 1982-1989, Ustaz Fadzil Muhammad Noor 1989-2002 dan Haji Abdul Hadi Awang sekarang.

Soalnya sekarang, apakah benar PAS di bawah kepimpinan Dr Burhanuddin adalah kepimpinan nasionalis kiri? Dr Burhanuddin diterima menjadi ahli PAS pada 14 Disember 1956 dan terus menjadi Yang Di Pertua PAS dalam muktamar ke 5 PAS pada 25 Disember 1956 di tengah-tengah amaran dari perwakilan supaya tidak lari dari perjuangan Islam seperti yang termaktub dalam undang-undang tubuh PAS. Beliau menjadi ahli PAS masa itu, di saat PAS merupakan parti pembangkang terkuat. UMNO,MCA dan MIC di dalam PERIKATAN , raja-raja Melayu serta kerajaan British sedang menjalankan usaha-usaha perundingan untuk kemerdekaan Tanah Melayu.

Jadi, persoalan waktu itu, bukanlah persoalan kemerdekaan, tetapi bagaimana corak kemerdekaan yang perlu diisi? PAS melalui Yang Di Pertuanya Dr Burhanuddin mengemukakan alternative terbaik yang sangat sesuai waktu itu, di dalam Muktamar Agung ke 6 pada 24 Ogos 1957, berbunyi:

“… bahawa dasar pokok perjuangan kita ialah kemerdekaan yang penuh: 1..Kebangsaan negeri ini mestilah Melayu. 2..Mestilah diakui bahawa bangsa Melayu adalah tuan punya negeri ini. 3..Untuk membina satu bahasa, satu negara dan satu bangsa yang teguh, hanya diakui bahasa Melayu sahaja jadi bahasa resmi dan bahasa kebangsaan yang tunggal di negeri ini. 4..Islam menjadi agama rasmi dalam ertikata yang betul pada ajaran Al-Quran dan Sunnah nubuwwah. 5..Menentang dasar jus soli diberikan kepada orang yang bukan Bumuputera negeri ini, dan orang yang bukan Melayu yang hendak menjadi rakyat negeri ini hendaklah dengan permintaan yang diluluskan oleh undang-undang yang mengawal keselamatan wujudnya bangsa Melayu dan dicurahkan dengan orang-orang dagang ke negeri ini oleh open door policy.”

Dalam ucapan dasar Muktamar Agung PAS ke 10 di Alor Setar Kedah tahun 1961, beliau menyentuh tentang pembentukan sebuah negara ‘Melayu Raya’ iaitu masalah kenegaraan yang sedang hebat diperbincangkan. Suasana politik tanah air sedang ditumpukan kepada pembentukan sebuah persekutuan negara, lebih besar dari keadaan yang sedia ada pada waktu itu.

Menurut beliau, perkataan ‘Melayu Raya’ sebenarnya bukanlah perkataan yang baru, tetapi ianya telah ditimbulkan oleh tokoh-tokoh perjuangan negara sejak puluhan tahunyang lalu. Cuma bentuknya sahaja yang berlainan. Melayu Raya yang akan dibentuk waktu itu adalah bersifat kecil dan sempit ‘yang amat disetujui oleh penjajah’ dan amat digemari ‘oleh golongan-golongan yang nyata mempunyai kepentingan ekonomi dan politik untuk dirinya sendiri’, ‘didokongi juga oleh golongan ahli-ahli politik dalam negara ini yang tidak menyedari akan bahaya-bahaya besar yang akan timbul daripada yang mereka dokong itu’.

Menurutnya lagi, gagasan Persekutuan Melayu Raya itu hendaklah meliputi seluruh Gugusan Pulau-pulau Melayu termasuk Indonesia dan Filipina. Kerana ‘itulah sahaja yang mampu menyelamatkan Islam, khasnya di Tanah Melayu ini dan umumnya bangsa Melayu Raya, daripada dijadikan sebagai buah dadu permainan politik sahaja oleh lain-lain kuasa yang berkepentingan sendiri’. ‘Itulah sahaja yang boleh menjadikan kita satu umat yang besar, berdiri sama tinggi, duduk sama rendah, berjalan sama gagah dengan yang lain-lain.’

Muktamar Agung Khas diadakan pada bulan Oktober 1961 telah memutuskan sikap atas bentuk negara Melayu Raya yang dipersetujui termasuk Indonesia dan Filipina. Katanya:

Kita tidak dapat mempersetujui konsep Melayu Raya yang sempit hanya melingkungi Tanah Melayu, Singapura, Sarawak, Brunei dan Sabah sahaja… akan kita perjuangkan terus menerus dan masalah ini akan saya kemukakan ke dalam Majlis Dewan Rakyat yang bersidang pada bulan Januari ini.”

Muktamar Agung Khas itu juga memutuskan bahawa PAS tidak dapat menerima percantuman dengan Singapura disebabkan oleh keadaan politik yang meliputi Pulau Singapura waktu itu, bukan kerana sejarah, kedudukan geografi atau kebudayaan hidup. ‘Perhitungan politik’ itu ada hubungan dengan dasar besar PAS, iaitu menjaga kepentingan hak kedudukan rakyat negara ini dalam semua langkah dan rancangan politik.

Menurutnya lagi, membutakan mata dari perhitungan politik akan membawa umat ke lembah kehancuran. Seperti yang sedang berlaku dan sama-sama dapat dilihat dengan amalan-amalan kerosakan parti PERIKATAN. Sehingga kini ‘Persekutuan Tanah Melayu telah menjadi tempat bagi kehancuran umat Islam sendiri di dalam kedudukan politik’. Kataanya lagi:

Menimbang ini semuanya dan menginsafi akibat-akibat yang akan melibatkan keturunan kita pada masa yang akan dating, maka di dalam menghadapi soal percantuman dengan Singapura ini. PAS hanya nampak dengan adanya rancangan negara Melayu Raya yang sungguh-sungguh besar itu sahajalah, hal itu dapat dilakukan dengan baik.

Muktamar Agung ke 11 yang diadakan di Bandar Melaka pada tahun 1962, dalam ucapan dasar PAS beliau mengatakan rasa tidak setujunya samada mereka mengaku atau tidak bahawa langkah Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu untuk membentuk ‘Malaysia’, ‘telah berpijak di atas kaki orang lain sehingga menyinggung Indonesia’. Ianya mesti dipandang berat dan PAS tidak ingin berlanjutan sebab boleh menguntungkan pihak Inggeris dan Amerika. Boleh jadi Rusia dan China Komunis sedang ketawa kecil melihat ‘kegentingan’ ini.

Perhubungan dengan Filipina juga mungkin tersentuh mengenai Sabah. Paling pahit sekali jika berlakunya tentangan bersenjata terhadap Malaysia secara berlarutan. Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang menyokong penjajahan di Brunei mengatakan bahawa apa yang berlaku di Brunei itu tidak ada hubungannya dengan penubuhan Malaysia, tetapi PAS memandang masalah ini mempunyai hubungan langsung dengan percubaan ‘memaksakan Malaysia’ kepada rakyat Brunei. Dr Burhanuddin juga mengatakan:

PAS telahpun mengatakan tidak setujunya dengan konsep Malaysia Perdana Menteri itu! Kepada Perdana Menteri, kita ingatkan, jangan dipaksa penerimaan Malaysia itu ke atas sesiapapun yang tidak mahu kepadanya, sebabnya akan merupakan suatu kezaliman politik yang mempunyai akibatnya di belakang hari kelak.

Demikianlah pandangan PAS di bawah pimpinan Dr Burhanuddin tentang kebangsaan Melayu dan pengisian kemerdekaan, gagasan Melayu Raya, sikap terhadap percantuman dengan Singapura dan penubuhan ‘Malaysia’. Kita lihat pula sikap PAS terhadap ekonomi dan iktisad.