Kerana ALLah

Monday, September 15, 2008

tunas harapan



"Isu samada hari ini, 1 September 2008 telah menjadi satu kejayaan kepada Pakatan Rakkyat untuk membentuk Kerajaan Baru bagi Negara Malaysia tercinta ini sepatutnya tidak timbul lagi. Sepertimana yang telah ditegur oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa tarikh 16 September itu hanyalah satu perkara teknikal yang kecil.

Perkara pokoknya sekarang ialah pada saat ini, dan pada tarikh ini iaitu 16 September 2008, Ahli ahli Parlimen dari kerajaan Barisan Nasional yang sebahagiannya merupakan Menteri Kabinet telahpun bersetuju untuk berada dan masuk ke dalam Pakatan Rakyat, dan secara idealnya kini, Jumlah Ahli Parlimen dalam Pakatan Rakyat sudahpun melebihi dari bilangan ahli-ahli Parlimen yang berada dalam Barisan Nasional.

Secara idealnya Pakatan Rakyat kini adalah berhak dan sah di sini undang-undang untuk menjadi Kerajaan Baru bagi Malaysia. 16 Septemberlah yang menjadi tarikh bagi pertukaran ini biarpun lantikan dan pembentukan secara rasmi tidak dilakukan pada hari ini.

Kini harus mengambil pengajaran ini dari peristiwa Hijrah Rasululah S.A.W dari Mekah ke Madinah yang berlaku pada 2 Rabiul Awal tahun 622 Masihi. Kejayaan Hijrah ini telah membolehkan Kerajaan Islam yang diperintah oleh penganutnya sendiri tanpa halangan dari pihak Quraisy dan telah berjaya meletakkan Islam sebagai Perlembagaan Negara. Biarpun peristiwa ini berlaku pada Bulan RabiulAwal, tetapi apabila tarikh Tahun Hijrah di wujudkan dalam kiraan Kalendar Islam, Bulan Muharam telah dijadikan sebagai permulaan tarikh Hijrah kerana Rasulullah telahpun berniat untuk berhijrah dari Mekkah ke Madinah bagi mendirikan Kerajaan Islam sejak Bulan Muharam tahun 622 Masihi.

Yang tinggal kini hanyalah perkara-perkara teknikal yang perlu diselesaikan untuk menguruskan pertukaran Kerajaan ini secara aman dan damai. Apa yang lebih penting ialah kesejahteraan untuk rakyat Malaysia agar berada di bawah pemerintahan sebuah Kerajaan Yang Lebih Berhak, Adil dan Berwibawa. Janganlah menjadikah 16 September yang kecil itu sebagai penghalang, ia cuma satu tanggal untuk dijadikan sebagai satu tarikh rujukan untuk pertukaran sebuah kerjaan yang telah sekian lama bergelumang dengan korupsi dan jenayah sosial, ideologi, budaya, akademik dan politik. Pertukaran dari sebuah Kerajaan Angkuh dan Zalim bernama Barisan Nasional kepada sebuah kerajaan yang adil, telus, saksama dan berperinsipkan kepentingan rakyat dari semua kaum, agama dan bangsa bernama Pakatan Rakyat."

No comments: