Kerana ALLah

Wednesday, April 16, 2008

lagi hal kerajaan negeri Selangor

"Ladang babi tidak guna wang kerajaan" Yaakob Sapari


Oleh Agendaselangor.com
Rabu, 16 April 2008


SHAH ALAM: Selangor tidak berganjak dengan keputusan meneruskan projek penternakan babi secara moden di Ladang Tumbuk, Mukim Batu dekat Sepang kerana beberapa faktor termasuk tidak menggunakan wang kerajaan negeri.
Projek itu juga bagi mengelak pencemaran alam sekitar dan wabak penyakit, hanya untuk bekalan tempatan serta bertujuan mengurangkan jumlah ternakan haiwan tersebut, kata Pengerusi Jawatankuasa Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari.
Menurutnya, projek itu dijangka menjana pelaburan kira-kira RM485 juta dengan syarikat utama yang menyediakan ladang itu akan membelanjakan RM360 juta dan penternak pula melabur RM125 juta membabitkan nilai haiwan tersebut.
“Projek ini tidak menggunakan wang kerajaan negeri. Pengambilan tanah juga dibayar oleh syarikat tersebut. Kos loji biogas, kadang tertutup dan pemindahan teknologi semuanya ditanggung syarikat berkenaan,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Sebelum itu, beliau mengadakan majlis penerangan kepada Ahli-Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Selangor berhubung projek yang kini menjadi isu berikutan bantahan penduduk setempat.
Yaakob berkata, keluasan keseluruhan tapak projek itu hanya 337 ekar berbanding kawasan ternakan sekarang seluas 475 ekar.
“Jumlah semasa ternakan babi ketika ini adalah 257,521 ekor dan jumlah ini akan dikurangkan kepada 250,000 ekor sahaja di ladang ternakan moden yang dirancang ini,” katanya.
Katanya, keperluan daging bagi untuk Selangor dan Wilayah Persekutuan adalah kira-kira 3,000 ekor sehari atau 300 tan manakala bilangan penduduk Cina di Selangor seramai lebih 1.3 juta orang.
Melalui ladang moden ini katanya, air kumbahan najis babi dan bahan-bahan buangan hanya akan dikitar semula di dalam kawasan premis ternakan dan tiada yang terlepas ke dalam system sungai atau resapan bawah tanah.
“Ini mengurangkan ke tahan minimum pencemaran bau. Kandag pula dilengkapkan dengan system penyejuk hawa sepenuhnya bagi mengelak tumbesaran, penyakit dan serangga,” katanya.
Menurut Yaakob, kerajaan negeri mengekalkan lokasi Ladang Tumbuk kerana tempat sedia ada paling teruk tercemar, tanah milik pengusaha sendiri, kawasan ternakan babi terbesar di Selangor serta kawasan hiliran dan menempatkan ramai penduduk Cina.

No comments: