Kerana ALLah

Wednesday, May 21, 2008

Parti pembangkang tawar Dr Mahathir sertai mereka



20-05-2008 09:14:08 PM


KUALA LUMPUR: Tiada musuh kekal dalam politik dan ia terbukti apabila dua buah parti pembangkang PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini membuat tawaran kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menyertai parti masingmasing berikutan keputusannya keluar Umno.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata beliau sentiasa mengalualukan Dr Mahathir atau anggota Umno lain untuk menyertai PAS, malahan sanggup bekerjasama dengan bekas presiden Umno selama 22 itu dalam perjuangan menuntut kesejahteraan rakyat dan negara.
"Kami sedia terima sesiapa sahaja yang nak sertai PAS termasuk Tun (Dr Mahathir) tapi terpulanglah kepada diri masingmasing," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.


Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut membuka pintu parti itu kepada Dr Mahathir sekiranya bekas pemimpin utama negara itu berminat."Kami amat mengalualukan mereka (anggota Umno)," kata Dr Wan Azizah yang juga Ketua Pembangkang.


Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau menghormati keputusan Dr Mahathir dan berharap masyarakat Melayu sentiasa bersatu. "Saya pernah bekerja di bawah beliau (Dr Mahathir), beliau orang yang saya anggap berkebolehan...saya hormati keupayaan dan kebolehan Dr Mahathir," katanya kepada pemberita di Shah Alam.


Dr Mahathir semalam mengumumkan keputusan untuk keluar daripada Umno serta merta kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Abdullah, dan mengajak semua anggota Umno yang sependapat dengannya untuk mengikuti jejaknya tetapi bukan bagi menyertai parti lain.
Katanya beliau hanya akan kembali menyertai Umno selepas Abdullah meletak jawatan atau tidak lagi menjadi pemimpin negara.


Dr Mahathir turut mencadangkan supaya pemimpin cawangan dan bahagian parti melepaskan jawatan masingmasing sebagai isyarat kepada Abdullah supaya meletakkan jawatan dalam parti sebelum pemilihan Umno Disember ini.


Sementara itu, ahli Parlimen Semporna Datuk Shafie Afdal tampil memberi kenyataannya berhubung isu pengunduran Tun Dr Mahathir daripada Umno.Beliau secara terbuka tidak bersetuju dengan penyataan Tun sebagai duri dalam daging kerana Tun telah banyak memberi sumbangan kepada Umno dan negara. BERNAMA

No comments: