Kerana ALLah

Tuesday, October 28, 2008

PAS perlu proaktif


Situasi hari ini memerlukan PAS bergerak pantas dan proaktif, terutama di negeri yang dipimpin oleh DAP dan PKR. Sememangnya amat mulia sikap tidak mengejar pangkat dan darjat, namun menyelamatkan masa depan dan kesejahteraan negara juga amat perlu. Situasi hari ini menunjukkan PAS mempunyai cukup ramai profesional yang layak memegang jawatan, tetapi tidak mahu menonjol atau tidak ditonjolkan oleh pimpinan. Akhirnya ramai profesional PAS sekadar aktif di peringkat cawangan atau bekerja sikit-sikit di sebalik tabir membantu pentadbiran negeri.

Perkara ini sememangnya tidaklah terlalu sukar kerana setiap alumni universiti tahu kehebatan rakan-rakan masing-masing. Namun tak ramai yang sanggup tampil bekerja secara langsung dengan GLC atau kerajaan negeri. Alasannya kerana tidak yakin dengan kelangsungan pemerintahan Pakatan Rakyat.

Mungkin mereka melihat Terengganu sebagai contoh. Namun sedarkah kita betapa susahnya rakan-rakan PAS di Terengganu sebelum ini hendak mencari profesional yang sanggup meninggalkan kerjaya sedia ada untuk bekerja dengan Kerajaan negeri sebagai top leadar, yang taraf jawatan kontrak . Sememangnya mana-mana ketua pengarah juga berkhidmat secara kontrak. Akhirnya pemerintahan PAS bergerak cukup susah, ibarat rantai basikal tak berminyak kerana negeri diperintah PAS, tetapi sistem kerajaan dikuasai ejen BN.

Situasi semasa di Selangor berkaitan perlantikan sementara boss PKNS juga menunjukkan kelambatan PAS bertindak. PAS sepatutnya telah bersedia dengan calon yang sesuai untuk setiap sektor dan lapisan jentera kerajaan negeri, dan ahli PAS juga bersedia untuk dicalonkan dan sanggup menerima risiko. Namun perkara ini umpama jihad, melibatkan masa depan, pinjaman rumah/kereta dan tanggungan keluarga. Mencalonkan pegawai junior memang mudah, tetapi untuk mencari senior profesional sebagai Pengarah Urusan/Ketua Pengarah, ringkasnya boss bagi setiap GLC atau agensi kerajaan negeri cukup sukar, kerana perkhidmatannya bersifat kontrak.

Eloknya disenaraikan profesional PAS berusia 45-50 tahun untuk menjadi calon atau back up bagi setiap sektor, kerana pada usia begini tahap profesional mereka sudah pada tahap matang, dan diharap tanggungan keluarga semakin reda. Harapnya hutang tinggal hutang rumah saja la, dan tak perlu la buat hutang kereta lagi.

catatan: roslisalem pun belum bersedia dari aspek profesionalisme dan tanggungan, tapi sedia pertimbangkan jika jawatan bertaraf tetap. Sebab skrg ni pun dah ada kerjaya dan pendapatan tetap, tambah dengan tanggungan tetap dan tinggi setiap bulan..bukan offer diri, tapi kalau suruh orang lain sanggup jihad, diri sendiri pun mestilah bersedia juga.

No comments: