Kerana ALLah

Sunday, October 19, 2008

HAK DAN KEISTIMEWAAN MELAYU


Hari ini ramai yang mengungkit dan menyebut isu hak dan keistimewaan melayu dalam perlembagaan dan pentadbiran di Malaysia. Isu ini bukan sahaja dibangkitkan oleh non-malay, bahkan juga dibangkitkan oleh melayu sendiri.

Bagi saya, semua ini berpunca dari salah guna kuasa, penyelewengan dan kebobrokan dari umno. Lalu timbul pelbagai isu seperti nepotismen, kronisme dan isme-isme yang lain.

Saya secara peribadi menyokong hak dan keistimewaan melayu, dan dalam masa yang sama mahu hak ini diperluaskan kepada bangsa selain melayu juga. buat sementara ini, saya namakan hak dan keistimewaan golongan fakir dan miskin.

Setiap muslim perlu sedar, hukum telah menetapkan hak dan tanggungjawab yang lebih utama bermula dengan anak isteri, saudara kandung, saudara seagama, jiran tetangga, hinggalah meliputi batas negeri dan negara. bermula dengan hukum wajib, sunat dan harus.

Jadi amat penting semua sedar pemimpin kita perlu memastikan setiap peringkat ini dijaga dan dipenuhi keperluan asasnya, sebelum sibuk hal di luar. PAStikan setiap anak-anak kita ada makan pakai, kemudian saudara kita, jiran tetangga, kemudian barulah sekitarnya.

pandai juga melayu dulu bermadah;
kuman di seberang nampak, gajah depan mata tak nampak, atau
kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.

No comments: